Skip to main content

Een krachtige video begint bij een sterk script. Het zorgt dat je verhaal helder overkomt en de aandacht vasthoudt. Maar hoe pak je dat aan? Bij Moekotte Media weten we hoe belangrijk het is om een script vooraf strak neer te zetten, voor een maximale impact van de video. Dit vraagt samenwerking en input van jullie als opdrachtgever. Welke tone of voice past bij jullie? Wat is de kernboodschap? En welke acties wil je dat de kijker onderneemt? We nemen je graag mee in ons proces en delen de belangrijkste stappen om tot een overtuigend script te komen, zodat jouw video maximaal effect heeft.

Wat wil je eigenlijk overbrengen?

Regelmatig krijgen we verzoeken zoals: ‘We willen een video die onze nieuwe dienst in beeld brengt.’ Een goed startpunt, maar wat maakt die dienst uniek? Wat zijn de specifieke eigenschappen die je wilt benadrukken? Wil je dat mensen meteen overgaan tot aankoop, of is het doel vooral om hen te laten kennismaken met jouw aanbod? Denk verder dan ‘ik wil mijn dienst tonen’ en focus op de unieke voordelen die jouw kijker inspireren of overtuigen. Door vooraf te bepalen wat je écht wilt overbrengen, leg je de basis voor een gerichte boodschap. En hoe beter je de boodschap formuleert, hoe effectiever je script zal zijn in het overbrengen van die boodschap.

Verzamel alle essentiële informatie

Met je doel en boodschap op papier ben je klaar om het script te schrijven, maar al snel ontdek je dat er belangrijke informatie ontbreekt om verder te kunnen. Denk bijvoorbeeld aan een video over een nieuw product, zoals een appelboor, waarin je wilt afsluiten met een duidelijke oproep tot aankoop. Wat zijn de specifieke kenmerken van deze appelboor? Je weet dat het een antisliphandgreep heeft, maar is het ook mogelijk om het product in de vaatwasser te reinigen? In dat geval moet je collega Hans van de productafdeling erbij halen om de ontbrekende details te achterhalen. Stel vragen en verzamel informatie tot je een volledig overzicht hebt van wat je wilt presenteren.

Beginnen met schrijven

Met alle benodigde informatie in handen is het tijd om een samenhangend verhaal te maken. Een goede structuur zorgt ervoor dat de kijker geïnteresseerd blijft en begrijpt wat je wilt overbrengen. We begrijpen dat schrijven niet voor iedereen even vanzelfsprekend is. Daarom nemen wij deze taak vaak voor onze rekening, zodat jullie alleen de puntjes op de i hoeven te zetten. Toch helpt het ons enorm als er een eerste opzet ligt waarop we kunnen voortbouwen. Zelfs een ruwe versie kan nuttige inzichten bieden voor de richting van de video. Dus als je hier zelf mee aan de slag wilt, doe dat gerust! En onthoud: een sterk verhaal kent altijd een duidelijke structuur met een begin, midden en eind. In het begin trek je de aandacht van de kijker, in het midden geef je de belangrijkste informatie en aan het einde zet je de kijker aan tot actie – de Call to Action.

Check, pas aan, repeat

We hebben een veelbelovende eerste versie! Laten we samen onderzoeken waar we het script kunnen verbeteren. Is de inhoud goed afgestemd op de doelgroep en komt de boodschap helder over? Zit er niets in het script dat als vertrouwelijke informatie wordt beschouwd? Zit er een voice-over in het verhaal? Schrijftaal verschilt van spreektaal, dus lees de tekst hardop voor om te horen hoe het klinkt. Vergeet ook de interpunctie niet; die kan de betekenis en flow van de tekst beïnvloeden. Wil je een schatting van de lengte van de video? 130 woorden komen overeen met ongeveer 1 minuut video. Blijf jezelf deze vragen stellen en controleer net zo lang als nodig, want een video opnieuw opnemen kan flink in de tijd en in de kosten lopen.

Ready to shoot

Daar is het dan: het definitieve script. Zorg dat het script beschikbaar is voor alle teamleden, zodat iedereen weet wat er van hen verwacht wordt. Met dit script als leidraad kun je de verdere planning in gang zetten, zoals het bepalen van de opnamedatum en het selecteren van de deelnemers voor de video. En dan? Dan begint de magie van het maken van een geweldige video.

Nog enkele tips voor de praktijk

Een script kan nog zo sterk zijn, de uitvoering maakt het verschil. Bij onze klanten zien we dat het werkt om tijdens de opnames flexibel te blijven. Onze ervaring leert dat het belangrijk is om open te staan voor onverwachte wendingen. Spontane momenten kunnen de video leven inblazen en zorgen voor echtheid. Vergeet niet om tijdens het filmen de interactie met de kijker in de gaten te houden. Beelden en teksten moeten elkaar versterken om de boodschap over te brengen. Zo maak je van elk script een succesvolle video!

Hoe vertalen wij jouw ideeën naar een goed script?