Skip to main content

We krijgen vaak de vraag om ‘een video’ of ‘een filmpje’ te maken. Dat is logisch. We zijn per slot van rekening een creative agency en het maken van pakkende video’s is onderdeel van ons werk. Bij het maken van een doeltreffende video komt meer kijken dan een filmdag inplannen. De boodschap en de manier waarop je die brengt zijn erg belangrijk. Een krachtig concept uitdenken, daar helpen we bij.

Een krachtig concept is soms net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan de productie van de video zelf. Het nadenken over de boodschap die je over wil brengen is de start. Als de boodschap helder is, dan is het zaak om iets te vinden wat direct herkenbaar is voor de doelgroep(en). Een zogenaamd ‘haakje’ of ‘de kapstok’ waaraan je de diverse uitingen kan ophangen. Die kapstok is het concept. Het concept zorgt ervoor dat uitingen zowel afzonderlijk als ook samen de juiste boodschap met het juiste gevoel weten te vertellen. Bij het vinden van zo’n kapstok komt best wat creativiteit kijken. Dat kost wat tijd en een vrije manier van denken en associëren.

Een concept per project of voor de hele organisatie

Je kan per project of per boodschap een concept bedenken, maar je kan dat ook breder trekken naar je hele organisatie. Als een project goed past bij je organisatie en verweven is in je gewone bedrijfsvoering, dan kan je prima een concept toepassen voor je hele organisatie. Staat een project wat meer op zichzelf? Dan is het vaak verstandig om een concept te bedenken voor dat ene project.

Voorbeelden van sterke concepten

Welke merken hebben een sterk concept? Er zijn enkele voorbeelden te noemen van grote bedrijven waarvan we allemaal feilloos weten te vertellen wat ze doen en wat hun visie op de wereld is. Vaak komt dat doordat het betreffende merk een sterk merkverhaal heeft en daar uiting aan geeft door middel van een krachtig concept. Hieronder drie voorbeelden:

Vinted: “Draag je ’t niet? Verkoop ‘t dan!”

Vinted heeft een eenvoudige boodschap voor iedereen. Het concept is dat je je kleding verkoopt als je het niet meer draagt. Zo creëer je een win-winsituatie. Jij bent van je kleding af en verdient er nog wat aan terwijl de ander voor een laag bedrag prima kleding kan shoppen. Alle uitingen van Vinted zijn aan deze hoofdboodschap opgehangen. Daardoor weet je als potentiële klant precies waar Vinted voor staat.

Coolblue: “Alles voor een glimlach”

We kennen deze slogan en het concept allemaal. Ook al worden we er wel eens horensdol van als je de reclame wéér voorbij ziet komen. Coolblue heeft zich met het concept “Alles voor een glimlach” ijzersterk gepositioneerd als webshop die wél een goede service verleent. De medewerkers én de bedrijfsuitingen zoals reclames, bedrukking van dozen, de bezorgbusjes etc. zijn allemaal gericht op het leveren van prettige, persoonlijke en snelle service. En dat merken klanten. Het kan zomaar zijn dat je een wenskaart in je brievenbus krijgt om je succes te wensen met de laatste loodjes als de Coolblue bezorger voor een baby ledikantje langs is geweest. Attent en persoonlijk. Alles voor een glimlach.

Ikea: “Aandacht maakt alles mooier”

Ikea is als woonwarenhuis wereldwijd bekend. Omdat het merk in de loop van de jaren voor veel mensen bekend is geworden om de relatief lage prijzen en omdat bijna iedereen wel iets van Ikea in huis heeft, bedacht men een nieuw concept. Een concept dat de nadruk legt op de zorg en nauwkeurigheid waarmee producten van Ikea ontworpen worden. “Aandacht maakt alles mooier” zorgt er als concept voor dat mensen Ikea meer zijn gaan waarderen om de slimmigheden in de ontwerpen en om het gebruik van degelijke en natuurlijke materialen. Het ‘democratisch design’ waaraan Ikea al jaren werkt kreeg zo weer de waardering die het verdient. Een slim bedacht concept hielp het woonwarenhuis zich weer sterk te presenteren.

Hierboven heb ik verschillende concepten uitgelicht en beschreven op welke manier de verschillende bedrijven indrukwekkende concepten hebben uitgerold. Een krachtig concept is het halve werk! Wij kunnen je helpen door mee te denken over een concept voor jouw project of organisatie. Stuur mij gerust een bericht als je hierover vragen hebt.

Een tof concept dat aansluit bij jouw organisatie. Gaan we voor je regelen!

Rens Weustink

Rens is een alleskunner binnen Moekotte Media. Je maakt hem blij met het uitwerken van concepten. Bijvoorbeeld het nadenken over een tof format of het schrijven van een aantrekkelijk script. Daarnaast houdt hij regie over een productie en zet hij net even die extra stap om het voor onze opdrachtgevers zo makkelijk mogelijk te maken.