Skip to main content

In de snel veranderende wereld van marketing is het belangrijk om nieuwe manieren te blijven vinden om jouw doelgroep tebereiken en te betrekken bij je bedrijf. Contentmarketing is een krachtige strategie die de laatste jaren steeds populairder is geworden en ook steeds meer wordt gebruikt. Maar wat betekent contentmarketing precies en waarom is het zo belangrijk voor veel bedrijven?

In deze blog duiken we in de wereld van contentmarketing en ontdek jij waarom het voor veel bedrijven essentieel en onmisbaar is geworden.

Contentmarketing in het kort

Contentmarketing gaat over het creëren van waardevolle en relevante content en het delen hiervan met jouw doelgroep.Contentmarketing heeft tot doel informatie, entertainment, educatie en inspiratie te bieden aan potentiële klanten. Contentmarketing kan van alles zijn en kan dus veel vormen aannemen. Niet alleen deze blogpost is een vorm van contentmarketing, maar ook video’s, podcasts, E-books, social media-updates en infographics zijn vormen van contentmarketing. Elke vorm heeft zijn eigen voordelen en is geschikt voor een bepaald type doelstelling. Zo kan bij het maken van een podcast de zichtbaarheid van het bedrijf of merk verhogen de belangrijkste doelstelling zijn. Terwijl dit bij het ontwikkelen en verspreiden van een E-book meer gericht kan zijn op het genereren van leads.

Waarom Contentmarketing?

Nu je weet wat contentmarketing is ga ik het hebben over waarom het relevant kan zijn voor jouw bedrijf! Contentmarketing heeft twee belangrijke hoofddoelen namelijk:

Aandacht trekken en vasthouden

Het trekken van de aandacht van jouw doelgroep én de aandacht ook vast weten te houden, dat is bij contentmarketing van groot belang. Dit kan alleen door inzicht te hebben in de behoeften van jouw doelgroep en content van kwaliteit te ontwikkelen die hierbij aansluit. Wanneer jouw ontwikkelde content niet aansluit bij de doelgroep zal deze ook geen aandacht hebben voor jouw content, waardoor jouw contentmarketing dus niet effectief zal zijn.

Vertrouwen opbouwen

Door binnen jouw branche waardevolle content te delen laat je zien dat je expertise in huis hebt, oplossingen kunt bieden voor problemen waar jouw doelgroep tegen aan loopt en laat je zien dat je de behoeften van jouw doelgroep begrijpt. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen met jouw doelgroep, wat kan leiden tot verbeterde klantrelaties en een grotere kans op het aantrekken van nieuwe klanten.

Wat zijn de voordelen van Contentmarketing?

Nu je weet welke twee belangrijkste hoofddoelen het inzetten van contentmarketing heeft, kent contentmarketing natuurlijk ook veel voordelen!

Opbouwen van vertrouwen: Door het delen van waardevolle content win je, zoals al even eerder benoemd, het vertrouwen van jouw doelgroep. Klanten doen namelijk eerder zaken met bedrijven die ze vertrouwen.

Vergroten naamsbekendheid: Voordat potentiële klanten zaken met jouw bedrijf of merk gaan doen, zoeken zij natuurlijk eerst op internet de informatie over jouw bedrijf op. Door contentmarketing vergroot je de online zichtbaarheid en de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Het helpt dus ook bij het bereiken van nieuw publiek.

Klantbetrokkenheid verhogen: Interessante en boeiende content zorgt voor meer betrokkenheid bij je doelgroep. Dit kan leiden tot meer interactie op sociale media en een grotere kans op mond-tot-mondreclame.

Verbeteren van zoekmachineoptimalisatie (SEO) : Zoekmachines zijn dol op websites met verse en relevante content. Regelmatig nieuwe content publiceren kan je positie in zoekmachineresultaten verbeteren.

Het opbouwen van autoriteit: Door te laten zien dat je expert bent in jouw vakgebied, kun je jezelf positioneren als een gespecialiseerde professional. Dit kan leiden tot meer kansen voor samenwerking.

Meer dan genoeg redenen om vandaag nog met contentmarketing te starten. Ben je nou benieuwd hoe contentmarketing er in de praktijk uitziet? Hieronder is een voorbeeld weergeven!

Een voorbeeld van contentmarketing

Wat je hieronder ziet zijn sfeerbeelden en een aftermovie van een evenement voor een winkelcentrum. Het doel is om klantbetrokkenheid te verhogen en de naamsbekendheid van het evenement te vergroten. Deze video en foto’s spelen een belangrijke rol bij de beeldvorming van winkelend publiek over het winkelcentrum en bij het enthousiasmeren van deze mensen voor de volgende editie van dit event!

Kom maar op met die contentmarketing!

Ben je na het lezen van dit artikel geïnteresseerd geraakt in contentmarketing voor jouw bedrijf of merk? Bij Moekotte Media begrijpen we de kracht van contentmarketing en kunnen we je helpen bij het ontwikkelen van een strategie die bij jouw doelen past. Of je nu contentmarketing voor jouw bedrijf wilt verkennen, meer wilt weten over het maken van boeiende content, het vergroten van je online aanwezigheid of het opbouwen van sterke klantrelaties, we staan klaar om jou hierin te ondersteunen.

Ontdek hoe contentmarketing jouw bedrijf kan laten groeien!

Contentmarketing; we helpen jou met een strategie die bij jouw doelen past

Michiel de Ruiter

Michiel houdt zich als contentspecialist bezig met het bedenken, ontwikkelen en tot werkelijkheid laten komen van ideeën. Dat is wat Michiel het meest aanspreekt. Naast het ontwikkelen van content vindt hij het leuk om te tuinieren en te golfen. Ook is hij gek op cocktails!