Moekotte Media heeft een bedrijfsvergunning om drone-opnames te maken

Het aantal drones in de lucht stijgt explosief en daarmee ook het aantal videobedrijven dat luchtopnames aanbiedt. Een filmpje met een drone is dus in een handomdraai gemaakt. Wat veel opdrachtgevers niet weten is dat deze bedrijven moeten voldoen aan strenge wet- en regelgeving voordat ze luchtbeelden mogen verkopen. Sinds de aanschaf van onze drone in het najaar van 2017 zijn we bezig om te voldoen aan de huidige regels en sinds kort zijn wij in het bezit van een ROC Light Operator Certificate. Daarmee is Moekotte Media Videoproducties een van de weinige bedrijven die een bedrijfsvergunning heeft van de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT), waardoor we toestemming hebben om binnen de geldende regelgeving commerciële vluchten met een drone uit te voeren.

De drone staat in het register op naam van - en wordt bestuurd door - Dennis Moekotte, tevens eigenaar van Moekotte Media Videoproducties. “We vliegen met een Mavic Pro, een van werelds meest toegankelijke en betrouwbare drones, zowel voor consumenten als voor professionals”, vertelt Dennis. “De drone is een hoogwaardig stukje technologie. Er zit een aantal slimme functies in waardoor het gemakkelijker wordt om ermee te vliegen en adembenemende beelden te maken. De drone maakt verbinding met GPS en we kunnen er ook 4K beelden mee maken waardoor alle details op de grond haarscherp worden opgenomen. De dronebeelden staan in de meeste gevallen nooit op zichzelf, maar zijn een waardevolle toevoeging aan een videoproductie. Wat dat betreft zijn dronebeelden net de kers op de taart."
 
Een impressie van dronebeelden die we tot nu toe gemaakt hebben

Aansprakelijkheid als je gaat vliegen met een drone

Om dronebeelden te mogen maken hebben we bij ILT een aanvraag ingediend. ILT valt onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en controleert alle aanvragen als het gaat om commercieel vliegen met een drone. De ROC-light vergunning kan alleen worden verkregen als ook aan andere voorwaarden wordt voldaan. Naast het ROC-light vergunning waarmee we commerciële vluchten mogen aanbieden zijn we ook in het bezit van een speciale aansprakelijkheidsverzekering die voldoet aan de verordening EG 785/2004. "Mocht er tijdens de vlucht onverhoopt iets mis gaan dan zijn we goed verzekerd. Tevens is onze drone ingeschreven in het luchtvaartregister en zijn we goed op de hoogte van de overige wet- en regelgeving”, aldus Dennis.
 

Drone operators moeten rekening houden met veel regels

Een drone de lucht in sturen is in de praktijk geen grote uitdaging. Maar om ook verantwoord te vliegen gelden een aantal regels waar we uiteraard goed van op de hoogte zijn. “Waar we bij een vlucht goed rekening mee moeten houden zijn de omstandigheden op de grond en in de lucht. Zo moeten we minimaal 50 meter afstand houden van wegen, gebouwen en mensenmassa’s. Tijdens een festival over het publiek vliegen is dus absoluut not done! Uiteraard kun je er wel langs vliegen mits er voldoende afstand is en het verantwoord is. Verder zijn er een aantal no-fly zones in Nederland, bijvoorbeeld het gecontroleerde luchtruim bij Schiphol en mogen we alleen bij daglicht vliegen. En net zoals op de grond zijn er ook in de lucht verkeersregels waar je je aan moet houden en zo zijn er uiteraard nog flink wat meer zaken waar we rekening mee moeten houden”, zegt Dennis. 
 

Toepassingen van dronebeelden zijn eindeloos

De doeleinden van luchtopnames zijn eindeloos. Zo worden dronebeelden naast fotografie, film en video ook gebruikt voor inspecties, bijvoorbeeld aan gebouwen of windmolens, inspecties binnen de landbouw, cartografie of onderzoeken. Er worden al testen uitgevoerd waarmee drones kunnen worden ingezet door hulpverleners tijdens rampen of noodgevallen. In de toekomst zullen drones ook ingezet worden voor het bezorgen van pakketjes en zelfs pizza’s. Binnen fotografie en film kun je denken aan het maken van gave beelden of foto’s van festivals, bruiloften of huizen van bovenaf, bijvoorbeeld voor makelaars ten behoeve van real estate. Maar ook voor journalistieke doeleinden, bijvoorbeeld nieuws- en entertainmentprogramma’s.  
 
Heb jij een mooi project waarbij beelden vanuit de lucht noodzakelijk zijn? This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Het belang van ondertiteling bij je videoproductie

Na weken van voorbereidingen, een goed script, gave shots en toffe montages is het dan eindelijk zover! De videoproductie die je hebt laten maken is zo goed als klaar en kan bijna online. Wellicht heb je aan één ding nog niet gedacht: ondertiteling. Nu hoor ik je denken. ‘Dat is toch maar bijzaak?’ In deze blog geef ik je een aantal redenen waarom het toevoegen van ondertiteling, ofwel beeldtitels in veel gevallen toch een goed idee is.

1. De meeste online video’s worden zonder geluid gekeken

Op sociale media, bijvoorbeeld Facebook, wordt verweg de meeste videocontent (85%) zonder geluid weergegeven in de tijdlijn van gebruikers. Tevens laat een studie van Facebook zien dat 41% van de video’s in het algemeen niet te begrijpen zijn als het geluid uit staat en er geen beeldtitels zijn toegevoegd. Door middel van beeldtitels en ondertiteling kun je er toch voor zorgen dat jouw boodschap over komt.

2. Video’s met ondertiteling worden langer bekeken

Uit andere onderzoeken van Facebook blijkt dat online video’s waar geen geluid bij wordt afgespeeld maar waar wel ondertiteling bij is geplaatst, een langere kijktijd hebben. Gemiddeld kijken mensen 12% langer! En dat wil je.

3. SEO: Door ondertiteling wordt je video beter gevonden

Bij het uploaden van je video op bijvoorbeeld YouTube wil je natuurlijk dat je video gevonden en bekeken wordt. Daarbij is het van belang om je video een goede titel, beschrijving en tags mee te geven. Wat veel mensen niet weten is dat YouTube en Google ook de ondertiteling analyseren en op basis hiervan bepalen wat de inhoud van je video is. SEO technisch is het dus verstandig om je video te voorzien van ondertiteling. Dit werkt uiteraard alleen bij closed captioning; ondertiteling die niet ingebakken zit in het beeld maar die achteraf door middel van een SRT bestand is toegevoegd aan de video.

4. Transcripties opdelen voor een rijkere SEO-waarde

Afhankelijk van de lengte van de video's die je produceert, kan er veel waardevolle informatie over een aantal verschillende onderwerpen in een enkele video zijn verwerkt. Transcripties van deze langere video's kunnen worden opgedeeld in verschillende afzonderlijke pagina's of blogposts op je website. Hierdoor kun je gerichte inhoud rond aanvullende zoekwoorden genereren. Als je op deze pagina's heen en weer linkt, heb je extra SEO-voordeel van die extra interne links.

5. Service voor doven en slechthorenden

Het mag een open deur zijn maar ondertiteling is uiteraard erg prettig voor mensen met hoorproblemen. Aangezien in Nederland bijna 625.000 mensen met slechthorendheid zijn is ondertiteling voor deze doelgroep een zeer aangename aanvulling. Op deze manier bereik je deze doelgroep optimaal.

Welke vormen van ondertiteling zijn er?

Bij het toevoegen van ondertiteling kun je uit twee vormen kiezen. Bij open captioning is de ondertiteling ingebakken in het filmpje en is altijd zichtbaar. Ik raad aan om te gaan voor closed captioning (cc), mocht het platform en het doel zich hier voor lenen. De kijker kan dan zelf bepalen of de ondertiteling weergegeven moet worden of dat deze onzichtbaar moet zijn. Facebook, Vimeo en YouTube zijn erg geschikt om closed captioning ondertiteling toe te voegen. YouTube heeft zelfs een functie die automatisch ondertiteling genegeerd op basis van wat gezegd wordt in de video. Dit is 9 van de 10 keer niet erg nauwkeurig, maar gelukkig is dit zelf handmatig aan te passen. Twitter en LinkedIN ondersteunen deze vorm helaas niet en hier kun je het beste kiezen voor open captioning.

Hopelijk ben je wat wijzer geworden over ondertiteling. Ben je ook benieuwd wat dit voor jouw productie inhoudt? This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. naar de mogelijkheden!

Vloggen en livestreamen worden dé video trends van 2018

De hoeveelheid video’s die we via onze smartphones bekijken blijft groeien. Voor marketeers en communicatiedeskundigen een uitdaging om bij te blijven. Waar 2017 vooral in het teken stond van de verschuiving van desktop naar mobiel, gaat het in 2018 met name over het creëren van kwalitatieve content in de vorm van vlogs en livestreaming. Deze vormen van content maken het mogelijk om letterlijk zichtbaar te zijn met video's waar de doelgroep op zit te wachten. De oplossing is een relatief goedkope en makkelijke manier om videocontent te creëren en engagement te vergroten.

Vloggen voor bedrijven is laagdrempelig en goedkoop 

Dit jaar zal de focus komen te liggen op het genereren van een continue stroom aan videocontent. Die trend is in voorgaande jaren ingezet en zal in 2018 nog groter worden. Professionele videoproducties zullen blijven bestaan, omdat (beeld)kwaliteit ook belangrijk blijft, maar de verwachting is dat meer bedrijven zullen gaan vloggen. Hiervoor zullen ze (micro-)influencers inzetten of zelf bezig gaan met online video. Wat je ziet is dat je met de smartphone en een selfie-stick al op een relatief eenvoudige en goedkope manier een aantal beelden kunt opnemen. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone met een goede camera. De beelden overzetten naar de pc is ook geen hogere wiskunde meer. Een editor maakt er in een handomdraai een geschikte vlog van. Of je maakt gebruik van tools zoals Promo waarmee je binnen enkele momenten je eigen edit kan maken.

Livestreams vergroten betrokkenheid bij product of merk

Ook livestreams zullen nog meer aan terrein winnen. Het voordeel van deze goedkope oplossing is dat merken en bedrijven direct kunnen interacteren met het publiek. De betrokkenheid bij een product of merk wordt zo vergroot en geeft een transparant beeld van je organisatie of merk. Bovendien is het voor de kijker interessant om te volgen, omdat het live gebeurd. Het is niet voor niks dat kijkers gemiddeld 3x langer blijven kijken dan bij reguliere video. 

Voorbeelden van livestreaming waarbij je als bedrijf meerwaarde creëert: 

  • verslagen van evenementen
  • Q&A sessies
  • een kijkje in de keuken van je bedrijf (behind the scenes rondleidingen), 
  • productlanceringen en -demonstraties, 
  • aanbiedingen
  • belangrijke aankondigingen 

Platformen zoals YouTube en Facebook for Creators maar ook Twitter en Instagram bieden de mogelijkheid tot livestreamen. Deze tips van Facebook helpen je op weg als je wilt gaan livestreamen.

Technieken zijn verbeterd, maar kwaliteit waarborgen blijft belangrijk

Hoewel het makkelijker wordt om als bedrijf zelf met online video bezig te gaan moet de kwaliteit uiteraard wel gewaarborgd blijven. Een nadeel van het zelf experimenteren met vlogs en livestreaming is bijvoorbeeld de beeldkwaliteit. Schokkerige beelden of verkeerde kaders zijn hier een voorbeeld van. Het ontbreekt immers aan een professional (cameraman). De kans dat de kijker een negatief beeld van het bedrijf of merk krijgt neemt schrikbarend toe als een (live)video van slechte kwaliteit is. Dit is voor een groot deel op te lossen met nieuwe technieken, zoals een gimbal. Dit is een soort selfie-stick waarmee je iPhone verandert in een slimme camera die bewegingen volgt, zodat alles wat je filmt er vloeiend uit ziet.

Vraag om hulp

Bedrijven die online video in hun marketingplan hebben verwerkt en willen beginnen met video en livestreaming kunnen tegen een aantal uitdagingen aanlopen. In dit geval is het raadzaam om bepaalde zaken over te laten aan professionals om de kwaliteit te waarborgen. Een videoproductiebedrijf kan ondersteunen in zowel de pre-productie, als de (live)opnames en de montage.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.